söndag, oktober 12, 2014

Ny jakt på arbetarkonsten 40

Peter Nyblom (t.h.) tar emot priset av ordförande Anders Hjelm från Ahlbäckstiftelsen.
Örebro, 11 oktober,

Årets Ahlbäckdagar i Smedjebacken i Dalarna är nu slut - det har varit givande dagar i sjöfartens och fotografiets tecken. Årets mottagare av Ahlbäckpriset är också en fotograf, nämligen Peter Nyblom. Han är född 1945 och har sina rötter i Österbotten i Finland, men har under den allra största delen av sitt liv bott i Fagersta. Han började arbeta i industrin redan som 15-åring och blev kvar där i 25 år. Först i Finland, sedan i Borlänge och från 1968 i Fagersta. 1985 började hans arbetsplats Stålverk 2 i Fagersta läggas ner. Nu blev nedläggningen av den egna arbetsplatsen ämnet för hans första större dokumentationsuppdrag. När till slut hans gedigna erfarenhet som slipare, gjutare och arbetsledare inte längre var efterfrågad i Fagersta stannade han ändå i kvar på orten och blev frilansfotograf på heltid.

Peter Nyblom har också en stor passion för bilden som historiskt källmaterial, inte minst när det gäller den egna bygdens historia. Genom åren har han samlat och ordnat ett stort arkiv av fagerstabilder från förr och nu. Tillsammans med journalisten och författaren Margaretha Eriksson har han på senare år gett ut två böcker om Fagersta - något som var avgörande när de båda i år fick utmärkelsen "årets fagerstabo". I Fagersta-Posten fanns den 17 september den här artikeln där de berättar om sitt samarbete: "Margaretha och Peter värnar om bygdens arv".

Fotografi av Peter Nyblom, från utställning i Smedjebacken
Peter Nyblom är i första hand känd som dokumentärfotograf men hans konstnärliga ambitioner märks inte minst i de starka bilder där han vandrat i trakten och fångat gamla byggnaders och anläggningars förfall. Dessa byggnader är minnen av en skogs-och industrikultur som nu hör till historien. Naturen håller sakta på att ta dem tillbaka. Bilden av den ännu klädda julgranen på den halvt söndervittrade cementtrappan framför det igenbommade (?) huset är märklig. Det finns både realism och melankolisk poesi i Peter Nybloms bilder, och det ena behöver inte utesluta det andra. Se också fotografierna i hans och industrihistorikern Jan af Geijerstams bok Mitt i världen, mitt i tiden (1993), ett projekt som speglade nedläggningar och arbetslöshet i Fagersta och Högfors men också utlokaliseringen av produktionen till "tredje världen". På så vis kom Nyblom och hans kamera också till Indien, dit ett nedmonterat svenskt järnverk hade fraktats och satts upp inom koncernen Bhoruka Steel. Där kunde Nyblom fotografera arbetsvillkor som liknande dem Johan Ahlbäck upplevde i Sverige för nu mer än 100 år sedan.

Några av bilderna ur bokprojektet finns i den här artikeln från 1996 ur tidskriften Arbejderhistorie: "Mitt i världen, mitt i tiden" (pdf). Just ny deltar Peter Nyblom i ett nytt projekt med Jan af Geijerstam. Det handlar om det historiska fotomaterialet från och om stålverket i Fagersta, och hur Bruket medvetet använde fotografier för att stärka en viss "anda" - också känd som bruksandan. Fagersta AB hade minst en heltidsanställd fotograf från 1940-talet till 1980-talet. En annan sida av Peter Nybloms verksamhet är hans intresse för raggarkulturen och hans bilder av ungdomarna på orten - deras kläder, bilar och intressen. Peter Nyblom är alltså en fotograf som synliggjort arbetarklassens kultur och villkor både förr och nu, både i Fagersta och i världen.

Spaningarna om Ahlbäckpriset för nytillkomna läsare:

1993, Hans Tollsten (1930-1994)
1995, Julie Leonardsson
1996, Ulla Zimmerman
1997, Gösta Backlund
1998, Stefan Teleman
1999, Åse Marstrander
2000, Ulla Wennberg
2001, Svante Rydberg
2002, Roine Jansson
2003, Ulla Grytt
2004, Jean Hermansson (1938-2012)
2005, Ingmar Aldenhov
2006, Maria Söderberg
2007, Jan Annerborn
2008, Britt-Marie Rydberg 
2009, Robert Nyberg 
2010, Yngve Svedlund
2011, Lennart Engström
2012, Reino Laitasalo
2013, Lars R. Melander
Utvärdering av Ahlbäckpriset 1993-2013, del 1
Utvärdering av Ahlbäckpriset 1993-2013, del 2

länkning pågår till intressant.se

1 kommentar:

  1. Intressant, gillar verkligen bilden med granen. Bilden får mig att tänka på skjulen i slumområden i Kenya, Dagoretti.

    SvaraRadera