måndag, september 07, 2015

Ny jakt på arbetarkonsten 44

Pressbild från Statens Kulturråd i samband med "Arbetets monument"
Efter långt uppehåll blir det nu viktigast att bara kort nämna ett antal frågor och evenemang som blivit aktuella i samband med arbetarkonsten. Robotarmen till höger illustrerar ju automatiseringen och arbetslivets förändring. Detta är temat för ett konstprojekt som bilden är hämtad ifrån, men också för årets Ahlbäckdagar i Smedjebacken.

Konstprojektet: På SKF i Göteborg har den rumänska konstnären och koreografen Alexandra Pirici (uttalas "piritsch") intervjuat arbetarna och med deras medverkan skapat en dansföreställning baserad på rörelserna i deras arbete. Den uppfördes utomhus i Göteborg i slutet av maj och i samband med det ordnades en paneldiskussion med medverkan av bland annat ABF och tidskriften Paletten. En kort filmsnutt där vi ser en del miljöer från SKF ses här: Alexandra Pirici berättar om Arbetets Monument

Peter Nyblom, Arbetare som böjer armeringsjärn, Bhoruka Steel, Indien 1987
I oktober förra året fick fotografen Peter Nyblom Ahlbäckpriset som den tjugoförsta pristagaren i ordningen och just nu är han säkert i full färd med att ställa samman sin utställning till Ahlbäckdagarna. Under sitt liv som metallarbetare och arbetsledare (1964-89) och senare frilansande fotograf har han kunnat ta bilder som den till höger. Den är tagen i Indien 1987, på ett stålverk ca en mil utanför Bangalore. Stålverket hade fraktats från Sverige, där Nyblom och hans arbetskamrater blivit uppsagda. I Indien fanns och finns däremot god tillgång på billig arbetskraft som inte bråkar. Det är en annan aspekt av arbetslivets förändring. Allt fler robotar på SKF i Göteborg och en allt större underbetald arbetarklass i Bangalore.

Från dansföreställningen i Meken baserad på Johan Ahlbäcks bilder. Foto: Örjan Hamrin.
Jag skriver i en ny text om Peter Nyblom att hans resa till Indien blev som en tidsresa tillbaka till Johan Ahlbäcks sekelskifte 1900. Smuts, hårt tempo, ständiga olycksfall, obefintlig skyddsutrustning. Fabriksledningen ville inte ens erkänna att så eländigt klädda arbetare som dem på Nybloms bild fanns - han förbjöds att prata med dem (men gjorde det via tolk i smyg). Johan Ahlbäck skildrade detta i sina bilder redan på 1920- och 30-talen, och om de bilderna visar villkor som också finns idag, så är ju hans konst en arbetarkonst för 2000-talet! I februari och mars gestaltades Ahlbäcks industribilder som dansföreställning av koreografen Charlie Prag med trupp i samband med Ahlbäckutställningen i bruksmiljön på Gamla Meken i Smedjebacken.

Föreställningen återuppförs lördagen den 10 oktober på Meken när Peter Nybloms utställning invigs.

Årets Ahlbäckdagar är som vanligt fredag - lördag, i år alltså 9-10 oktober. Studiebesök ingår och man kan välja mellan Ovako Steel (nutidens stålverk) eller Johan Ahlbäck verk, i hans ateljé eller på mässen på Morgårdshammar. I programmet medverkar såväl forskare som ekonomhistoriken Maths Isacson, som fotografer som Hasse Eriksson och Peter Nyblom och kultur- och museiansvariga som Ann Olander (Dalarnas Museum).

Det är vikigt att stötta Ahlbäckdagarna! Gör det om du kan! Varför? Det är förstås inte alla förunnat att kunna ta en fredag ledigt mitt under hösten och betala 750 kronor plus transport och inkvartering för att ägna sig åt kultur på en ort som för många känns mycket avlägsen. Men priset är billigt jämfört med vad konferenser och seminarier vanligen kostar, till exempel i företagsvärlden eller på universiteten. Ahlbäckpriset är det enda priset och Ahlbäckdagarna är det enda evenemanget i Sverige som uppmuntrar nutida skildringar av industrins verklighet. Det äger inte rum i Stockholms City där många tror att industrier och arbetare inte längre finns, utan alldeles intill industrin. Det är inte konstigt om industrin är osynlig i kulturen när så få vet vad som sker därinne och vad som krävs av en svensk industriarbetare idag.

Kontakta Marie Johansson på Kulturförvaltningen i Smedjebacken om du precis insett att du vill vara med (tfn 0240-660 286) och se programmet här:

Smedjebackens kommun. Ahlbäckdagarna 9-10 oktober 2015

Anmälningsformulär finns här:

Anmälningsblankett Ahlbäckdagarna

Ahlbäckstiftelsen och Dalarnas Museum kommer också i samarbete med mig att ha en bok tryckt och färdig att presentera på Ahlbäckdagarna - men mer om detta senare. Jag hoppas att många av er som ser den här bloggen möter upp i Smedjebacken - i år eller kommande år!

Spaningarna om Ahlbäckpriset för nytillkomna läsare:

1993, Hans Tollsten (1930-1994)
1995, Julie Leonardsson
1996, Ulla Zimmerman
1997, Gösta Backlund
1998, Stefan Teleman
1999, Åse Marstrander
2000, Ulla Wennberg
2001, Svante Rydberg
2002, Roine Jansson
2003, Ulla Grytt
2004, Jean Hermansson (1938-2012)
2005, Ingmar Aldenhov
2006, Maria Söderberg
2007, Jan Annerborn
2008, Britt-Marie Rydberg 
2009, Robert Nyberg 
2010, Yngve Svedlund
2011, Lennart Engström
2012, Reino Laitasalo
2013, Lars R. Melander
Utvärdering av Ahlbäckpriset 1993-2013, del 1
Utvärdering av Ahlbäckpriset 1993-2013, del 2
2014, Peter Nyblom 

länkning pågår till intressant.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar